מאמרים וקישורים

חומרים: שיטות הוראה, שיטות ללימוד מרחוק

השיטה הסוקרטית
שיטות למידה ועזרים
Cooperative learning- למידה בשת"פ
שיתוף ושילוב סטודנטים באוניברסיטה ובקהילה
למידה מרחוק E LEARNING
חידושים טכנולוגיים

שירותים: איגודים מקצועיים, מידע על כנסים

איגודי על להשכלה גבוהה
קהילות מרצים, מוסדות וארגונים
יחידות לקידום הוראה וסיוע בהוראה באוניברסיטאות אחרות

מחקר: (שימו לב כי מפוזרים מחקרים רבים אחרים בין האתרים המוזכרים לעיל)

מחקר
הערכה

חומרים: שיטות הוראה, שיטות ללימוד מרחוק

השיטה הסוקרטית:

www.cyberhigh.fcoe.k12.ca.us/methodology/socratic.htm
Socratic Teaching זהו כלי הוראה מעורר חשיבה המתמקד במתן שאלות לסטודנטים במקום מתן תשובות. המודל מיושם באמצעות חקירה בלתי פוסקת של הנושא בשאלות. ההתמקדות באלמנטים של הסקת מסקנות באופן ממושמע, ביקורתי ועצמאי ובקשרים הלוגיים הנובעים מחשיבה זו, יוצרת אצל הסטודנט את יכולות התחקור הסוקרטי. מטרת השיטה להביא להפנמת צורת התחקור אשר יאפשר להם להשיג רמה גבוהה יותר של הבנה והמחשת התכנים הלימודיים.

www.law.uchicago.edu/prospective/headnotes/socratic.html
השיטה הסוקרטית בלימודי משפטים- האתר מכיל את היתרונות בשימוש בשיטה בבתי ספר למשפטים: למשל, יצירת אווירה של למידה אקטיבית בקרב סטודנטים בכיתות גדולות, ניתן לקרוא לסטודנט ללא מתן התרעה מוקדמת כשיטה ליצור חשיבה ביקורתית.

http://www.thomasaquinas.edu/curriculum/socratic.htm#top
השיטה הסוקרטית ככלי דיון מועדף לעבודה עם סטודנטים ב Thomas Aquinas College. באתר תיאור יתרונות השיטה הוותיקה והדיאלוג על פני הרצאה. הדיון מתואר כאמצעי האידיאלי לקדם סטודנטים, וכולל את הנדרש מצד הסטודנט והמרצה כאחד.

violet.umf.maine.edu/~apropos/an.htm
מאמר ביקורת על הגישה הסוקרטית- ישנה הגדרה של השיטה תוך הסתייגות מתמצותה כגישה של שאילת שאלות בלבד. באתר קישור למאמר ביקורת אחר אליו המחברת מתייחסת ומבהירה שתי גישות נגד המבוססות לדבריה על הבנה שגויה של השיטה.

בחזרה לראש העמוד

שיטות למידה ועזרים:

www.u.arizona.edu/ic/edtech/strategy.html#Col
אתר עזר למרצים מאוניברסיטת אריזונה, המנחה את המרצה לגלות מהו סגנון ניהול הכיתה האישי שלו עפ"י הסוגים: הסגנון הסמכותי, סגנון לסה-פר, הסגנון האדיש. בנוסף ניתן למצוא סגנונות למידה של סטודנטים, שיטות וגישות ללמידה, למידה תוך שת"פ, לימוד המבוסס על למידה אקטיבית, פתרון בעיות ועוד.

www.muskingum.edu/~cal/database/database.html
מאגר נתונים על שיטות למידה בשיתוף עם מרכז קידום הוראה למרצים בקולג' מוסקינגום המציג שלוש תוכניות עזר לסטודנטים לקויי למידה או נעזרים: "שיטת פלוס" המספקת הנחיות והדרכה אישיות וקבוצתיות ללקויי למידה תוך כדי לימוד קורס כוללני; שיטה נוספת מציעה סדנאות שבועיות קבוצתיות ואישיות לשיפור שיטות למידה, ומענה לכל סטודנט המבקש סיוע; מרכז כתיבה המציע שיפור מיומנויות כתיבה. לדוגמה www.muskingum.edu/~cal/Handouts.html#1

tip.psychology.org
זהו מאגר מידע ללימוד מתיאוריה למעשי, ומכיל תיאורי 50 תיאוריות רלוונטיות ללמידה. בכל תיאור נכללים סקירה כללית, תחום הפעולה, דוגמה, עקרונות ומראי מקום. מתוארים הקשרים בין התיאוריות בתוך המאמרים. לתיאוריות יש אינדקסים בהתאם לתוכן וסגנון הלימוד, לחלקם מצורפים וידאו-קליפים.

http://www.cfl.mq.edu.au
זהו מרכז ל"לימוד גמיש" (Flexible learning) באוניברסיטת Macquarie. לימוד גמיש פירושו הפגשת צרכיהם של אינדבידואלים ע"י מתן בחירה לסטודנטים בדרישותיהם להשכלה (בחירה בזמן ומועד הלימוד, סגנונות לימוד והעדפות, גישה גמישה, קצב והתקדמות גמישים). כל זה דורש מתודולוגית הוראה שונה וקשרים שונים בין מרצים וסטודנטים. הלימוד מאופיין ביותר למידה עצמאית המסתמכת על משאבי לימוד מתקדמים וטכנולוגיות לעומת ההוראה המסורתית.

http://www.inform.umd.edu/EdRes/FacRes/CTE/lcn/index.html
מומלץ מאד!!! מרכז למצויינות בהוראה באוניברסיטת מרילנד הדן בכיתות גדולות. באתר מדריך מצויין ללימוד בכיתות גדולות (לדוגמה: קביעת חוקים בסיסיים כמו סילבוס והשתתפות, ההבדל בהרצאות, מעבר לפסים אישיים יותר בכיתה גדולה שתרגיש קטנה, לעודד לשאלות, להיות זמין ועוד). בנוסף ישנו כתב עת על לימוד בכיתות גדולות.

http://www.id.ucsb.edu/IC/Resources/LargeClasses.html
משאבים ללימוד בכיתות גדולות: מתוך פיתוח הוראה באוניברסיטת CA סנטה ברברה. באתר מאמרים על כיתות גדולות לעומת קטנות עם נתונים מספריים, רעיונות ו- 3 הצעות לכיתות גדולות ומה אומרים המחקרים- מתי גודל הכיתה באמת משנה?

http://www.byu.edu/fc/pages/fchomepg.html
מרכז הוראה באוניברסיטת Brigham young ובו מדריך להוראה למחשב בגרסת word עם דוגמאות של קורסים ממדעי החברה והחינוך, תכנון קורסים, שיפור למידת סטודנטים ע"י למידה אקטיבית, טכניקות הערכה וקבלת משוב על הלימוד שלך, סיוע לעוזרי הוראה וכתב עת Focus on Faculty.

http://uga.berkeley.edu/sled/bgd/teaching.html
מומלץ מאד! מתוך עזרי הוראה בברקלי- תקציר של אסטרטגיות מוכרות בכיתה והצעות לשיפור, מומלץ מאד למרצים מתחילים אך לא למתחילים בלבד!

http://uga.berkeley.edu/sled/compendium
מומלץ מאד! תקציר מאוניברסיטת ברקלי בעל 25 פרקים של הצעות ללימוד למצויינות.

http://www.csub.edu/~tlc/tlchandouts.htm
קטעים נבחרים מתוך אתרים: 101 דברים שניתן לעשות בשלוש השבועות הראשונים לקורס, תיקי מקרה מהוראה, זמן הכנה לפי הרצאה- כמה נחשב מספיק?, למידה בשיתוף פעולה, תיאורייה על התפתחות אינטלקטואלית של סטודנטים, עבודות שירות לסטודנטים, מודל על סמך הקונסטרוקטביזם, הבנה עמוקה באמצעות שאלות, איך מתגברים על קשיים תרבותיים, דרישות משתנות ממרצים ועוד.

בחזרה לראש העמוד

Cooperative learning- למידה בשת"פ:

http://www.utc.edu/Teaching-Resource-Center/CoopLear.html
למידה שיתופית באוניברסיטת טנסי. מהי למידה שיתופית? עבודה בקבוצות קטנות של סטודנטים כדי לעזור לעצמם ולחבריהם ללמוד יחד. באתר מתוארים 5 המאפיינים הכלליים של השיטה, הרציונל לבחירה בה, טכניקות ומבנה הלמידה השיתופית (ראיון 3 השלבים, שולחן עגול, פתרון בעיות ועוד).

www.excel.net/~ssmith/cooplrn.html
אתר העוסק בלמידה תוך שת"פ - עבודה בקבוצות. כיוון שלעבודה בקבוצות יש דרישות שונות משיעור רגיל, תמצא באתר עקרונות לעבודה בקבוצות, עזרים למורה בשיטה זו, מגוון רעיונות שפותחו ע"י מורים שונים במשך השנים . ישנם עזרים גם לקבוצות שכבר פועלות וכן פינת שאלות ותשובות לעוסקים במקצוע.

www.muohio.edu/~lwsherman/aera906.html
למידה תוך שת"פ בהשכלה הגבוהה- השלכות מפסיכולוגיה חברתית לחוויות למידה אקטיביות: מבוסס על קורט לוין וממשיכיו אשר עסקו בלימוד פרודוקטיבי של עבודה בקבוצה, דינמיקה קבוצתית והשפעתה על המסגרת הלימודית. ניתן למצוא באתר מאמרים המתארים עקרונות ללמידה חווייתית של ה"לוינים" (קורט לוין), תיאורי טכניקות ושיטות עבודה בקבוצת למידה דיאדית, הדרכה הדדית, מודל אקדמי לעימות, פרוייקטים קבוציים ועוד. עניין מיוחד ימצאו באתר מומחים מתחום לימודי הפסיכולוגיה.

www2.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/Coopreport.html#Introduction
למידה שיתופית בקורסים טכניים באוניברסיטת צפון קרוליינה. באתר מחקר ארוך טווח על סטודנטים להנדסה שלמדו 5 מהקורסים במהלך 5 סמסטרים עם שיטות לימוד לא מסורתיות המבוססות על שת"פ. מטרת הדיווח להציג רעיונות שיובילו לשימוש יעיל יותר בלמידה שיתופית בקורסים טכניים-שימושיים, להזהיר מפני בעיות שעשויות לעלות בשלב היישום ולספק ביטחון שהתועלות הסופיות למרצים ולסטודנטים כאחד מצדיקים את השקדנות הנדרשת.

http://www.clcrc.com
מרכז באוני' מינסוטה ללימוד משותף, מחקר ואימון המתמקד בכיצד סטודנטים צריכים להיות באינטרקציה זה עם זה תוך כדי לימוד, ואת המיומנויות הנדרשות כדי לעשות זאת ביעילות. יש פה למעלה מ 800 מאמרים ומחקרים מאז 1800 העוזרים להבהיר את הנושא. דוגמאות: ניתוח שיטות ללמידה משותפת, איך נלמד קונפליקטים, דיון פוליטי מנומס בכלל הדמוקרטיה ועוד.

http://www.ascusc.org/jcmc/vol1/issue1/IMG_JCMC/ResourceUse.html
מחקר הבודק את השימוש של הסטודנט במשאבי תקשורת בסביבת עבודה שיתופית, ובא לתמוך ולהגביר למידה שיתופית. המחקר בודק את משאב התקשורת ובוחן 3 צורות של שיתוף פעולה בקרב תלמידי הנדסאים.

http://www.capecod.net/~tpanitz/tedspage
אוסף מאמרים על למידה בשיתוף וספר שלם ברשת (e-book) על למידה משותפת שהוא אוסף מאמרים (יש תוכן מפורט). העורך הוא ד"ר טד פניץ מקולג' Capecod.

http://curriculum.calstatela.edu/faculty/dpaulso/active
מאד מעשי! למידה אקטיבית בקולג'- רקע והגדרות, טכניקות למידה אקטיבית- תרגילים אישיים ושאלות ותשובות (השיטה הסוקרטית), יצירת חשיבה ביקורתית, עבודה בזוגות, ותרגילים לעבודה בשיתוף פעולה.

בחזרה לראש העמוד

שיתוף ושילוב סטודנטים באוניברסיטה ובקהילה

www.kiwanis.org
ארגון בינלאומי בשם Circle K, המוקדש להעסיק ולשלב סטודנטים מקולג'ים ואוניברסיטאות בקמפוס ובעבודות שירות, תוך פיתוח מנהיגים ואזרחים איכותיים. הארגון מעורר השראה אצל אנשים לעולם טוב יותר ע"י חברותו הבינלאומית בלמעלה מ- 10,000 תלמידי מוסדות השכלה גבוהה ביותר מ- 8 קמפוסים ב-8 מדינות.

www.aacu-edu.org
Advancing Liberal Learning for all students איגוד המחויב למילוי מטרות הלמידה המתקדמת השואפת לסובלנות. פעילויותיה הן: גיוס מנהיגות משתפת פעולה להגברת היעילות, בניית מעמד לפקולטה, חיזוק תכנית הלימודים לצרכי הסטודנט והחברה, יצירת שונות וגיוון ואימוץ ראייה כוללנית.

בחזרה לראש העמוד

למידה מרחוק E LEARNING

www.knownet.co.il
אתר בעברית המסביר מהי למידה מרחוק ? E-Learning . זהו אתר של חברת ערוצי ידע, וההסברים האמורים מצויים תחת "שאלות נפוצות" ו"למידה מרחוק", וכוללים כתבות בנושא ומענה לשאלות נפוצות כגון: מה זה בכלל לימוד מרחוק, מהו לימוד סינכרוני, יתרונות השיטה, עלויות, סקרים בנושא הערכת אפקטיביות, ביקורת, כנסים הנערכים בנושא ועוד.

www.uwex.edu/disted/desien
באתר מגזין חודשי אלקטרוני על למידה מרחוק, וכולל מאמרים שונים מהשנים האחרונות, מאמרים עדכניים, ביקורת והערכת שיטות הוראה טכנולוגיות חדשניות, כולל קישורים למאמרים נוספים בנושא.

http://www.outreach.utk.edu/weblearning/default.htm
זהו מקור אינפורמציה ללמידה מרחוק למרצים להשכלה גבוהה במטרה לספק ידיעות על עזרים בקשת ויישומיהם, לזהות אתרים שמתמקדים בעזרי למידה ברשת, ליידע מרצים וסטודנטים על העזרים החדשניים לעיצוב ושליחת קורסים ברשת, ולאפשר למרצים "נסיעת מבחן" בעזרי אתרים הוראתיים.

nicsl.jaws.umn.edu
מה זה בכלל ?Service Learning SL משלב שירות לקהילה עם לימודי הסטודנט. לפי שיטה זו הסטודנטים לומדים ומתפתחים דרך השתתפות פעילה בשירות מאורגן הפוגש את צרכי הקהילה. באתר מערכת מידע המתמקדת בכל מימדי ה- Service Learning מגילאי בי"ס ועד השכלה גבוהה, כולל שאלון הערכה עצמית של SL, מחקר המתמקד בהשפעת SL במוסדות השכלה גבוהה ועוד.

nicsl.jaws.umn.edu/res/rand.pdf

www.csf.colorado.edu/sl
אתר המתמקד ב- Service Learning במוסדות השכלה גבוהה. ניתן למצוא בו מערכת בדיקה עצמית והערכה לשיפור השיטה. כולל מדריך וסיפרייה וירטואליים ל Service Learning, קבוצות דיון בנושא וקישורים לקורסים וסילבוסים ברשת עפ"י שיטה זו.

www.aln.org
אתר העוסק בAsynchronous Learning Networks :NLA . זהו שילוב של לימוד עצמאי עם לימוד אינטרקטיבי מתמיד עם אחרים, הכולל שימוש במחשב ובטכניקות תקשורת וב www, מאמנים ולומדים אחרים, אך לא חייבים להיות כל הזמן On-Line. לכן, כל עבודה הדורשת מידי פעם לפנות ל Online או לדוא"ל לשיתוף פעולה עם אחרים היא ALN. בנוסף יש באתר פרזנטציה בת 40 שקופיות מועידה בנושא: Becoming a virtual professor :
www.aln.org/alnconf99/convertedfiles/8/index.htm

www.umanitoba.ca/ip/tools/courseware/examples.html
האתר מכיל דוגמות לקורסים לתואר שני באינטרנט. רבים מהם חסומים ע"י הגנת סיסמה, אולם חלקם מוצגים באתר. כדי לבחור דוגמה רלוונטית על שיטה מסוימת החסומה ע"י סיסמה יש להגיש בקשה באחת מרשימות התפוצה בדוא"ל, והם לרוב מעניקים כתובות וסיסמאות למעניינים הרוצים ליצור קורס משלהם ברשת.

www.utexas.edu/world/lecture/index.html
האתר נותן דוגמאות וקישורים למשתמשים ברשת לשליחת עזרים לקורסים בכל השפות. הקורסים נשלחים כולם דרך האינטרנט, וממוינים לפי קטגוריות לדוגמה: כלכלה, לימודי אפריקה, חקלאות, אסטרונומיה, אנתרופולוגיה, אמנות, ביולוגיה, הנדסה כימית, מדעי המחשב, ניהול, קרימינולוגיה, חינוך, שפות, משפטים, עיתונאות ועוד. האתר כולל סילבוסים, שיעורים
לדוגמה והרשמה.

www2.Hawaii.edu/~henc/page3.html
איחוד לרשת ההשכלה הגבוהה בהוואי- זהו פרויקט משותף של אוניברסיטת הוואי- המחלקה להשכלה והמרכז המזרחי-מערבי, שפיתחו וקידמו את השימוש בטכנולוגיות טלקומיניקציה (תקשורת מרחוק- תקשורת המתבצעת באמצעים אלקטרוניים כמעט ללא הגבלת מרחק) בהשכלה ומחקר במדינה.

http://www.chea.org/Commentary/distance-learning-2.cfm
זהו מחקר מתמשך על למידה מרחוק בהשכלה גבוהה הדן בהתפשטות האוניברסלית של ההשכלה הגבוהה- מספר צפוי של סטודנטים, מדיניות המדינה, הקשר לאינטרנט2, הגברת החששות. כמו כן מועלות סוגיות נוספות בלמידה מרחוק תוך איזכור אוניברסיטאות וירטואליות מוסמכות.

http://www.usdla.org
האיגוד האמריקאי ללמידה מרחוק בהשכלה גבוהה הוא מקור אינפורמציה מוביל ובו המלצות על סוכנויות ממשל, ועידות ותכניות פיתוח ללימוד מרחוק. ניתן למצוא גם מידע מחקרי והסברים עובדתיים שמתארים את הצמיחה המהירה של הלמידה מרחוק.

http://www.uidaho.edu/evo/distglan.html
אתר למידה מרחוק באוניברסיטת איידהו שמסייע למרצים ולסטודנטים להבין מהי השכלה מרחוק. מציגים פה סדרת הדרכה שנאספה מספריו של ד"ר וויליס "למידה מרחוק- אסטרטגיה וכלים- כלי עזר פרקטי". ניתן לקרוא על למידה מרחוק באופן כללי, אסטרטגיות, הערכה, מחשוב, מונחון לטרמינולוגיה בתחום ועוד.

http://www.hoyle.com/distance.htm
באתר זה תמצאו תיאורים של אתרי למידה מרחוק, וקישורים למשאבים נוספים בתחום. כולל: השכלה למבוגרים, אירועים וועידות, קורסים, פורטלים ללמידה מרחוק, ארגונים, משאבי לימוד (מאמרים, קבוצות דיון, מחקר), קורסים טכניים חינם ועוד.

http://www-icdl.open.ac.uk
זהו מרכז בינלאומי להשכלה מרחוק של האוניברסיטה הפתוחה המהווה מרכז לימוד, מחקר, ייעוץ, אינפורמציה והוצאה לאור, וכולל מידע על מעל 31,000 תכניות השכלה מרחוק וקורסים בקהילה, מעל 1000 מרכזי לימוד מרחוק, 12,000 תקצירי ספרים, מאמרים, דיווחי מחקר, עבודות מחקר וספרות נוספת הקשורה לתיאוריה ופרקטיקה של השכלה מרחוק.

http://www.ascusc.org/jcmc/vol1/issue1/wheeler/essay.html
מחקר על דפוסי פיתוח טכנולוגיה בין-מוסדית (בשיתוף פעולה עם מוסדות אחרים) בלמידה מרחוק. מסגרת זו מבליטה את הנושאים וההשלכות של פיתוח ושימור קשרי שותפים בין אוניברסיטאות. זוהי תוצאה של מערכת קשרים בין 3 אוניברסיטאות גדולות. ישנו תיאור של הקשרים וכן דיון על יתרונות וחסרונות של מערכת יחסים בין מוסדית ברמת הפרט והכלל.

בחזרה לראש העמוד

חידושים טכנולוגיים

http://www.outreach.utk.edu/weblearning
אתר מצויין ומלא אינפורמציה על משאבים ללמידה בbew. זהו מקור למרים לניהול לימוד דרך האינטרנט. האתר מקטלג, משווה ומביע דעה על כלים ותחומי עניין לאלו שמתפתחים בתחום בצעדים ראשונים. ישנם קישורים ומקורות ללמידה מבוססת על web, עזרים של תוכנות לקורסים ברשת, ואפשרויות לימוד מחוץ לקמפוס, הגדרה של e-learning,כנסים, משוב של
הלומדים בשיטה זו וכתב עת על e-learning.

http://www.ecu.edu.au/lift
זהו מרכז להמצאות בלימוד וטכנולוגיות עתידיות, מרכז לפיתוח מקצועי לצוות אקדמי וכן מערך אבטחת איכות ואבטחת אפקטיביות בהוראה.

http://www.tltgroup.org
כאן ניתן למצוא הזמנה לכנסים בתחום, עזרה למוסדות חינוכיים (השכלה גבוהה) בלימוד ע"י שימוש נרחב יותר במידע טכנולוגי- כולל כלים, מידע, אימון וייעוץ לשיפור סביבת הלימוד, שליטה טובה בהוצאות כספיות לשם כך והקלה במתח הכרוך בשינויים. כאן יעזרו לפתח אסטרטגיות אפקטיביות בהשפעה טכנולוגית כולל פרזנטציות, תיאורי מקרה, מאמרים ועוד.

http://horizon.unc.edu/TS
מומלץ! כתב עת דו חודשי של בית הספר לחינוך שמטרתו לספק מאמרים מעוררי חשיבה שיעזרו למרצים כשהם עומדים מול האתגר של יצירת אינטגרציה בין מידע וכלים טכנולוגיים בלימוד שלהם. יש אפשרות לדון על כל מאמר ולהוסיף תגובה.

http://www.ltsn.ac.uk
זוהי רשת ענק של 24 מרכזי השכלה גבוהה בבריטניה המספקת אינפורמציה על הוראה אקדמית, מומחיות בנושאים ספציפיים ומרכז טכנולוגי שחוקר ומפתח טכנולוגיות חדשות בהשכלה גבוהה. ניתן למצוא גם השוואת מידע מכל האספקטים של הוראה, פיתוח צוות, שירות ייעוץ למתרגלים, ייעוץ על יישום טכנולוגיה ותקשורת בהוראה ופיתוח מודעות על התפתחויות בתחום.

http://admwww1.ucis.dal.ca/oidt/index.cfm
משרד פיתוח הוראה וטכנולוגיות שנועד לשפר הוראה באוניברסיטת Dalhousie שמסקנתו היא שיש לספק אמצעי טכנולוגיה בהוראה ושמאבים אורקוליים ושירותים שתומכים, מגבירים ומוסיפים גיוון לכיתה. כולל את כתב העת Focus on line.

www.learn.wisconsin.edu
זהו אתר של חידושים בלמידה באונ' וויסקונסין התומך בהתמקצעות הארגון בתכנון קורסים של E-Learning, פיתוח ומתן שירותים עדכניים בנושא. כמו כן יש בו תיאור היתרונות בלמידה עצמאית- נוחיות בזמן ובמקום ועוד.

trackstar.hprtec.org
באתר שיטה לשימוש באינטרנט תוך כדי השיעור, כולל שימוש חינם באתר לצורך שימוש ועיון בשיעורים מוכנים ששולבו עם שימוש באינטרנט. מצריך הרשמה (השימוש חינם) לצורך צפייה בשימושי אינטרנט ובניית שיעורים מהאתר. ישנו מאגר ענק של שיעורים מוכנים בכל הרמות (בתי ספר עד אוניברסיטאות) וניתן לסווגם עפ"י נושא או רמה.

בחזרה לראש העמוד

שירותים: איגודים מקצועיים, מידע על כנסים

איגודי על להשכלה גבוהה:
www.aahe.org
American Association for Higher Education אחד האתרים הגדולים והחשובים בארה"ב בתחום ההשכלה הגבוהה. איגוד AAHA הוא ארגון גג לבעלי משרות באקדמיה הרואה עצמו כמקדם שינויים בתחום במטרה לסייע בלמידה עמוקה ויעילה, תוך מתן הידע הנדרש לאנשים ומוסדות המחויבים לשינויים ארגוניים, פדגוגיים ואחרים להשגת ייעודיהם. האתר כולל פורומים לדיון, תיעוד וקידום גישות חדשות, עם דגש על טבע הלמידה ותוצאות הלימוד.

www.carnegiefoundation.org
? The Carnegie Foundation for the Advanced Teaching קרן חשובה ומרכזית בארה"ב הפועלת כמרכז ארצי ובינלאומי למחקר ולימוד הוראה. מטרתה ליצור דיונים ולהפיץ שינויים לטווח ארוך בתחומי מחקר חינוכי, מדיניות והתמחות.
תוכניות הקרן נועדו לעודד למידה עמוקה ומשמעותית לכל הסטודנטים ולשפר את יכולות החינוך של המרצים על מנת לפתח בסטודנטים הבנה, מיומנויות חדשות והגינות.

www.acenet.edu
American Council on Education זוהי קבוצת לובי גדולה בארה"ב המייצגת מוסדות להשכלה גבוהה, הפועלת מתוך אמונה שמערכת השכלה גבוהה חזקה היא אבן יסוד לחברה הדמוקרטית. זהו פורום לדיון בעל סדר יום ארצי ובינלאומי,
המקדם תחומי ההתעניינות והמטרות של השכלה גבוהה בסביבה משתנה, תוך מתן מנהיגות, הגנה וייצוג השקפות הקהילה בפני עושי המדיניות.

http://www.aaup.org
האיגוד האמריקאי לפרופסורים באוניברסיטאות קיים מ- 1915 וההשתתפות בו חופשית. האיגוד מקדם חופש אקדמאי, מנהל פיקוח משותף, מגדיר סטנדרטים וערכים מקצועיים להשכלה הגבוהה, ומבטיח תרומה להשכלה גבוהה ולתועלת הציבור.

בחזרה לראש העמוד

קהילות מרצים, מוסדות וארגונים:


www.natfhe.org.uk
זהו איגוד מקצועי גדול למרצים, מתרגלים, חוקרים ומנהלים העובדים בהשכלה גבוהה ובלמידה מרחוק באזורי אנגליה, ווילס, וצפון אירלנד. האתר כולל תנאי עבודה למרצים, תנאי קידום, חוזה העסקה, דרישות, משכורות, ייעוץ כספי וייעוץ בענייני
פנסיה.

http://www.womenfullprofessors.buffalo.edu
איגוד המקדם את מעמד האישה ושם לעצמו כמטרה לשפר את מעמד הנשים באוניברסיטאות בתוכניות מיוחדות, ייעוץ לקבלת משרות בכירות, קידום תוכניות הנהגה וניהול ועוד. מטרת האתר לספק אינפורמציה על נשים בהשכלה גבוהה.

www.heproc.org
? Higher Education Processes Network זוהי קהילה של 2200 מרצים מ- 40 רים ביניהם עדיפות עליונה. האתר יכולמדינות, שותפים לרשת הרואים בקשירת ק לסייע במטרות מחקר וידע, וניתן למצוא בו פורומים רבים בנושאים שונים כגון:
מעורבות הסטודנטים, התפתחות סגל ההוראה הקורס והמוסד, הערכת למידה, לימוד ולמידה, תרבות המוסד, הסכמים וחוזים לעבודה ועוד.

http://www.ashe.missouri.edu
American Association for the Study of Higher Education -ASHE המוצב באוניברסיטת מיזורי-קולומביה. האיגוד הוא שדה לימודי הכולל 1200 חברים ומעודד שת"פ בין חבריו ובין אחרים בתחום המחקר, ועידות, פרסומים, כתב עת הסוקר את ההשכלה הגבוהה המשתנה והזמנות לכינוסים בעתיד. ASHE מגוונים בתוכניותיהם וזוכים להצלחה עצומה בעבודתם עם סטודנטים בוגרי תואר שני המשתלבים בפעילויות האיגוד.

www.demon.co.uk
זהו אתר האיחוד הלאומי באנגליה המתעסק בהשכלה הגבוהה, ובו חדשות ומידע על קולג'ים באנגליה, חומרי למידה גמישים, פרוייקטים לפיתוח צוות הוראה, מרכזי יעוץ ותכניות במולטימדיה.

http://www.ed.psu.edu
National Center on Post Secondary Teaching, Learning & -NCTLA Assessment. המרכז הלאומי להוראה, למידה והערכה של השכלה גבוהה הוא מרכז למחקר, פיתוח והשמה המנסה למקד את תשומת הלב של קהילת ההשכלה הגבוהה על לימוד והוראה, שיפור בהתמחויות והתפתחות התיאוריה והשדה בהערכת סטודנטים והעשייה המוסדית. המרכז בודק נושאים המשפיעים על מדיניות ועוסק בניסוחה ובקבלת החלטות בהשכלה הגבוהה.

http://www.policycenter.org
זהו מרכז לקידום מדיניות ההשכלה הגבוהה בקליפורניה. מדובר באיגוד עצמאי ללא כוונות רווח, בלתי מפלגתי, שנועד לדרבן דיון ציבורי וויכוח על המטרות והיעדים של איגודים להשכלה גבוהה בקליפורניה. האתר מציג דו"חות של המרכז, שאלונים
ומאמרים טכניים וכתב עת רבעוני ?CrossTalk?.

http://www.ihep.com
מומלץ ! yciloP Institute for Higher Educationמלכ"ר שחותר לקידום איכות בהשכלה הגבוהה ומקדם פתרונות חדשניים לסוגיות החשובות והמורכבות העומדות בפניה. המוסד עוסק במחקר, עיצוב וניתוח מדיניות וניתן למצוא דו"חות ומחקרים
בנושאי מימון ומערכות פיננסיות, יעילות, אסטרטגיות לימוד חדשות, תגובות לשינויים חברתיים וכלכליים ופרוייקט מילניום חדש.

www.mocbhe.gov
זהו אתרה של המועצה לתיאום פעולות בהשכלה גבוהה במדינת מיזורי. זהו תכנון מדיני עצום עם מטרות תיאום כדי לקדם איכות אקדמית, להבטיח שימוש יעיל במשאבים, ולספק גישה כלכלית למערך ההשכלה הגבוהה.

http://www.senecac.on.ca/quarterly/index.html
באתר עיתון לפיתוח מקצועי של מרצים בקולג', המוקדש לפיתוחם המקצועי של מרצי קולג' בכל העולם. זהו משאב לימוד המספק פרסומים מחקריים, מידע על התפתחויות משמעותיות למרצים ובו פרשנויות על ענייני מדיניות לקהילה האקדמית ולקהילה.

http://sheridan-center.stg.brown.edu/publications/TeachingPortfolio.shtml
מומלץ מאד! זהו מדריך מצויין ליצירת תיק הוראה Teaching Portfolio צעד אחר צעד. מכיל דוגמאות של מובאות מתיק הוראה באוניברסיטת Brown מרכז שרידן להוראה.

בחזרה לראש העמוד

יחידות לקידום הוראה וסיוע בהוראה באוניברסיטאות אחרות:

www.unl.edu/teaching/index.html
מרכז סיוע בשירותי הוראה למרצים באונ' נברסקה-לינקולן. האתר כולל עדכונים והתחדשויות מטכניקות ועד תיאוריות. האתר מספק תכניות ושירותים הכוללים סדנאות טיפים להוראה: תכנון קורס, יצירת סילבוס, תכנון שיעור, סוגי שאלות, טיפים למבחנים, היום הראשון בכיתה, למידת שמות הסטודנטים, בדיקת יעילות ועוד. כמו כן כולל קישורים נוספים בנושא.

www.oir.uiuc.edu/Did/index.htm
אתר מומלץ מאד! זוהי מחלקה לפיתוח חינוכי באונ' אילינויס, הנותנת שירותי ייעוץ לחברי הפקולטה וסמינרים. הצוות נסייע בפיתוח מיומנויות ההוראה ואסטרטגיות חינוכיות, וביצירת קורסים חדשים או עזרים לקורסים קיימים.

המחלקה מספקת את השירותים הבאים:

  1. ספר שימושי לעוזרי הוראה באונ': מדיניות, ציפיות מעוזר הוראה, התמודדות
    עם העתקות, לימוד אפקטיבי, התכוננות לסמסטר, אספקטים בינאישיים
    בהוראה ועוד.
  2. שיפור ההרצאות שלך: יתרונות וחסרונות של שיטת ההרצאה, הצעות להכנת
    והעברת הרצאה יעילה, הצעות פרקטיות לשימוש באמצעי המחשה, שיטות
    להערכת כלי ההוראה.
  3. שאילת שאלות אפקטיביות בכיתה: רמות וסוגי שאלות, תכנון שאלות,
    מיומנויות של אינטרקציה, שיטות להערכת מיומנות שאילת שאלות.

    http://www.utc.arizona.edu
    אתר מומלץ מאד המכיל תוצאות ממחקרים ממרכז קידום ההוראה באוניברסיטת אריזונה. מפעילויות המרכז: ייעוץ, קבוצות דיון ומגוון חומרים לימודיים: איך למקסם השתתפות בדיון כיתתי, הרצאות יעילות, השפעת הג'נדר (מיגדר) על תהליך הלמידה, הסילבוס המודרני, למידה בשת"פ, קלת משוב על הקורס שלך דרך קבוצות מיקוד, כיצד ידע מוקדם משפיע על למידה חדשה, מידע על האינטרנט, למידה מעוררת מחשבה ואיך יוצרים אותה.

http://www.calstate.edu/ITL
אתר מומלץ מאד- איגוד קידום הוראה באוניברסיטת קליפורניה המעודד תחלופת אינפורמציה בין פקולטות, מחקר והמצאות חדשות של לימוד באוני'. באתר כתב עת אלקטרוני אותו כותבים מרצי האוני' מנסיונם הם וכולל מאמרים על: טכניקות
לשיפור הבנה אצל סטודנטים בחומרי לימוד מסובכים, הרעיון לתת לסטודנטים להעניק לעצמם ציון, "אל תפחד לשאול את הסטודנטים שלך", שימוש בשיטות שעשועוני טלוויזיה ליצירת מעורבות ררבה יותר של סטודנטים בשיעור. בנוסף תמצאו
קבוצת דיון בדוא"ל למרצים חברי הפקולטה ומאונ' אחרות להחלפת אינפורמציה על שיטות לימוד. ההרשמה חינם!

www.facultyassoc.ubc.ca
אתר של איגוד סגל הוראה באוניברסיטת British Colombia. האיגוד מייצג כ- 2500 חברים באוניברסיטה זו, כולל עובדי סגל במשרה מלאה, מרצים, ספרנים מקצועיים, מנהלי פרוייקטים במרכז ללימודי המשך, ועובדי הוראה חלקיים. האיגוד מבצע משא ומתן קיבוצי על משכורות והטבות, ייצוג חברים במקרי תלונות, אתיקה מקצועית, פיתוח מקצועי.

אתר של המשרד לפיתוח הוראה מקצועית באוני' אינדיאנה ובו דיווחים על פעילויות המשרד, פרוייקטים מיוחדים, ומענה לשאלות כגון: מהי התפתחות ארגונית? כיצד אוכל להשתמש ביעילות בספרייה, משאבי המידע ובטכנולוגיה בכיתתי? איפה אוכל ללמוד את החידושים בטכנולוגיה הוראתית ואיך אכלול זאת בשיטת הלימוד שלי? איך איעזר בתוצאות סקר שביעות הרצון של הסטודנטים?

http://www.catl.uwa.edu.au
מרכז קידום הוראה באוניברסיטת מערב אוסטרליה שחותר להרחיב את טווח ההמצאות (חידושים) בלימוד, פיתוח צוות ועידוד יוזמות לקידום. יש בו פורום לימוד חדשני של אקדמאים וכן מודלים אלטרנטיביים להוראה. בתוך המרכז ישנה מחלקה
להערכת הוראה http://www.csd.uwa.edu.au/spot - שמפתחת ומקדמת אסטרטגיות להערכת הוראה, ומרכז לפיתוח צוות - http://www.csd.uwa.edu.au/

http://cea.curtin.edu
זהו מרכז לקידום הוראה מעורר מחשבה המספק תמיכה כוללת ללימוד לקהילה האקדמית, התומך בשימוש בטכנולוגיות בקמפוס, דן בהוראה בין תרבותית ואבטחת איכות בהוראה. באתר פרסום של מחקר על ה"כתה הבינלאומית" של תכנית
הלימודים וקישור לפרויקטים ותוכניות כגון פרויקט מצוינות בהוראה.

http://www1.umn.edu/ohr/teachlearn
מרכז לשירותי לימוד באוניברסיטת מינסוטה העוסק ב: פיתוח חשיבה ביקורתית אצל סטודנטים, "ערכת כלים" להתמודדות עם שונות, הכנת סילבוס, שיפור לימוד אצל סטודנטים באמצעות הוראה חדשנית ואסטרטגיות טכנולוגיות. באתר גם כתב
עת מחקרי וגם פרק משאבים עשיר http://www1.umn.edu/ohr/teachlearn/resources.html בכל התחומים המעניינים
מרצים להשכלה גבוהה.

http://www.tedi.uq.edu.au
מומלץ! זהו אתרה של מחלקת פיתוח הוראה באוניברסיטת Queensland העוסקת בשיפור הוראה ופיתוח הכישורים כמרצה ובמשאבים ייחודיים להשכלה גבוהה. תמצאו גם הדרכה לכתיבת התיזה ב PhD, עזרים לשימוש במולטימדיה, קבוצות דיון,
חדשות בהוראה, מצוינות בהוראה וגם אסטרטגיות, כישורי פרזנטציה, סיוע בחרדה מהוראה ומהמפגש הראשון עם הסטודנטים.

http://www.cstudies.ubc.ca/facdev/index.html
מרכז לפיתוח הוראה באוניברסיטת בריטיש קולומביה- קנדה. במרכז תמצאו מדריך להכנת תיק: מידע וחומרי עזר לפעילויות הוראה. יש בו כתב עת לענייני הוראה בהשכלה גבוהה (כולל מאמרים, ראיונות, סקירת ספרים אתרים וסרטים, טיפים
להוראה, עדכונים שוטפים על התפתחויות), עקרונות להוראה יעילה, ווידאו של 14 שיעורים שהם אתגר דיוני.

http://eagle.cc.ukans.edu/~cte/resources/websites.html
מומלץ!! מרכז למצוינות בהוראה באוניברסיטת קנזס ובו כתב העת Teaching Matters, אוסף מאמרים בגרסת pdf שנאסף ע"י מרצים נכבדים מאוניברסיטה זו, וכן דפי מחקר בנושאים כגון: "התפתחות מקצועית של עוזרי הוראה באוניברסיטה- סקירת תחומי עניין, תפקידים וציפיות"; "מדוע סטודנטים מגיעים או אינם מגיעים לשיעורים?". בנוסף ישנן 6 תצפיות וידאו להדגמות, אינדקס לכתיבת מסמכים ומדריך למשאבי לימוד: התפקיד שלנו בהוראה, ביצירת אווירת תמיכה וכבוד, תחומי אחריות כעוזר הוראה, שיקולים אתיים, תלונות סטודנטים ועוד.

http://lamar.colostate.edu/~ckfgill
פיתוח מקצועי באוניברסיטת קולרדו המציע שירותים ומשאבים למתעניינים בהתפתחות פקולטות, מספק שירותי תמיכה, פרסום, ועדות, הגנה וייעוץ. באתרכתב עת, הגדרת "התפתחות פקולטה" ופרסומי מצויינות בהוראה.

http://darkwing.uoregon.edu/~tep
זוהי תכנית "יעילות בהוראה" מאוניברסיטת אורגון המציעה מגוון פעילויות ושירותים: איתור תקלות בכיתה שלך- רשימת שאלות נפוצות של מרצים, ההכנה לשיעור, הצגתו, איך להמריץ סטודנטים, נושאי כבוד, ציונים, יצירת אווירה בכיתה;
קישורים לאתרים בנושאי סגנונות לימוד וכיתות אתניות; לימוד בעזרת טכנולוגיות- אתרי קורסים ברשת, איך לשפר הרצאות, איך להעשיר דיונים, לימוד מרחוק, פרויקטים לסטודנטים בשימוש בטכנולוגיה; לימוד בכיתות גדולות; הערכת יעילות;
זרקור על לימוד טוב- שכולנו נדע על ההוראה הטובה של אותם מרצים!

http://president.scfte.nwu.edu
מתוך מרכז מצויינות בהוראה מ Northwestern university Chicago & Evanston : מה הפרופסורים הטובים ביותר עושים כדי לכבוש את הסטודנטים ולהמריצם? באתר שירותים כגון עזרה למרצים און-ליין: "איך אני מתכנן את הכיתה שלי? איך אני משפר דיונים בכיתה? איך אשפר את ההרצאות שלי?"; משוב על ההוראה שלך: המרכז פיתח שיטות לאסוף משוב תוך כדי ובסוף השיעור; סיוע לעוזרי הוראה; כתב ולל מאמרים וטיפים ועוד.העת The class act ה

http://thunder1.cudenver.edu//OTE/nn/index.htm
מאוניברסיטת דנבר קולרדו- הרבה מאמרים קצרים על נושאים רבים בתחום, כולל portfolios להוראה, הכנת עזרים חזותיים, הכנת סוגים שונים של מבחנים ושימוש בטכנולוגיה חדשה בכיתה.

http://ase.tufts.edu/cte/occasional_papers/large-classes.htm
מרכז למצויינות הוראה באוניברסיטת Tufts לאמנויות, מדעים והנדסה. בנוסף לספר עזר על לימוד, האתר בנוי ממנוע חיפוש המפנה לקישורים בנושאים שונים בהשכלה גבוהה למרצים. לאחר בחירת הנושא או מילות המפתח ניתנות תוצאות (קישורים)
ממגוון אוניברסיטאות ומרכזי קידום הוראה.

www.crlt.umich.edu
מרכז למחקר על לימוד והוראה באוניבסיטת מישיגן ובו אסטרטגיות לימוד, טכניקות ורעיונות, חשיבות בחינת אמצע סמסטר, מענקים למרצים מצטיינים ועוד.

http://depts.washington.edu/cidrweb
מרכז פיתוח ומחקר בהוראה באוניברסיטת וושינגטון- איך תוכל לפתח ולהוציא את המירב מההוראה שלך? האם יש דרך טובה יותר בה הסטודנטים ילמדו את החומר הזה? דיונים בנושאים אלו ואחרים בפקולטות השונות, סיוע לעוזרי הוראה ופרסום זוכי פרס מצויינות בהוראה.

http://www.ksu.edu/catl
קידום הוראה באוניברסיטת Kansas State הנותן שירות ייעוץ אקדמי וציונים לקורסים. זכרממרכז סוקר את תחום ה"רייטינג" שהסטודנטים נותנים: דיון על היתרונות והמגבלות, דיון על מדדי ההערכה ודוגמה לכזה דו"ח. תמצאו גם קווים מנחים ללמידה אקטיבית ואוסף מאמרים בתחום זה.

http://www.hfni.gsehd.gwu.edu/~utcweb
מרכז מצוינות בהוראה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון החותר להבנה טובה יותר כיצד בני אדם מתפתחים כלומדים, איך הם תופסים את צרכיהם הלימודיים, כולל שיטות ומדדי הערכה, פיתוחים ומלגות למרצים- מענקי מחקר והתפתחויות בלמידה ויש
פירוט של תהליך בחירת המרצים.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad
מומלץ מאד! משרד לפיתוח פקולטה ועוזרי הוראה באוניברסיטת אוהיו המסייע להם להצטיין בהוראה ולחוות את הסיפוק הנובע מהוראה טובה. ניתן למצוא בו מאמרים על מצויינות בהוראה, רעיונות על הוראה אקדמית וספר עזר לעוזרי הוראה:

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/TeachingHandbook

מומלץ! על הלימוד עצמו, איך סטודנטים לומדים, הכנת קורס, הרצאה ושימוש בטכנולוגיות לימודיות, למידה אקטיבית, הערכת ביצועי הסטודנט, משוב ומתן ציונים.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/elecdisc/pages
מומלץ!
ספר עזר על השימוש בלימוד דרך האינטרנט- ספר העזר נותן עצות למרצים על שימוש בטכניקה זו של דיונים אלקטרוניים מעבר למרחב הזמן והמקום של המפגשים הכיתתיים. למשל באמצעות תקשורת אלקטרונית מרצים יכולים לפרסם סילבוס
וחומרי קורס, לרשום הודעות ועבודות להגשה, לדון בנושאי הקורס, לחלוק עבודות כתובות עם מרצה וסטודנטים לסקירה והצעות.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/ten-nancy.html
עוד מהמשרד לפיתוח פקולטה ועוזרי הוראה באוניברסיטת אוהיו בנושא דרישות משתנות: עשר דרישות משתנות בקרב מרצי קולג' ואוניברסיטאות בעתיד.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications
נקודות מפתח הנוגעות למשימה קבוצתית.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/observations.html
פה ניתן להתבונן בהופעה יעילה במסגרת הקבוצתית.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/firstday.html
ופה על היום הראשון בכיתה .

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/Class_Size.html
מחקר על גודל הכיתה.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/Academy-FTAD.html
על הסטודנט העובדhttp://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/Publications/InstructorsGuide.html
והפעם חוברת עזר למרצים להכנת קווים מנחים לעזור לסטודנטים להצליח בקורסים
שלהם.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/futureprof
ופה תמצאו את "הפרופסור העתידי": הכנה לסוג שונה מיסודו של למידה.

http://www.acs.ohio-state.edu/education/ftad/portfolio
פורטפוליו: אוסף חומרים שמתעד את ההוראה של מרצה לאורך זמן.בחזרה לראש העמוד

מחקר: (שימו לב כי מפוזרים מחקרים רבים אחרים בין האתרים המוזכרים לעיל)

http://aera.net/divisions/j
מחלקת American Educational Research Association : AERA עוסקת בעידוד וקידום מחקר בכל האספקטים שבהשכלה גבוהה ובה חוקרים מנוסים, מחנכים מהשדה וחוקרים ממוסדות וארגונים. תמצאו באתר פרזנטציות של דפי מחקר,
פורומים לדיונים אינטרקטיביים, פרסומי שתופי פעולה בנושאי השכלה גבוהה וחדשות בינלאומיות. ההרשמה לאיגוד חינם!

www.natfhe.org.uk/down/cas.pdf
מאמר בן 51 עמוד המעלה את סוגיית צורת העסקת צוות המרצים (משרה חלקית לעומת משרה מלאה) ומידת השפעתה על איכות ההוראה.

www.nea.org/he
? National Education Association אתר הכולל מאמרים רבים מהשנים האחרונות על השכלה גבוהה וכולל- כתב עת, כלים לבניית קורסים ברשת, פרזנטציות .P.P
שימוש באינטרנט ללימוד, הטכנולוגיה בהשכלה הגבוהה), תוכניות (בנושאי הערכה שנתיות, ייעוץ מקצועי (שגשוג ומצוינות באקדמיה), והערכות על עתיד ההשכלה הגבוהה: האם הקולג' והאוניברסיטאות ישרדו בעולם ההשכלה החדש? מה תהיה
הגישה בעתיד? מהי אוניברסיטה קהילתית? תמצאו גם פורום בנושא. מאד מומלץ!!!

http://www.stanford.edu/group/SUSE/research/siher.html
מחקרים ופרוייקטים מאוני' סטנפורד הבודקים סוגיות בהשכלה גבוהה ותכנונים עכשויים מנקודות מבט ביקורתיות שונות. האיגוד מנסה להבין את הדינמיקות של שינוי מערכתי, יצרנות, ניהול יעילות במוסדות ההשכלה ונותן הצעות לשיפור.
הפרויקטים בודקים מגוון נושאים כולל מימון, בוגרי תואר, סגל הוראה, תכנית לימודים, מנהל ופיקוח ורה-ארגון אקדמי.

http://www.irhe.upenn.edu/irhe

מוסד למחקרבהשכלה גבוהה באוניברסיטת פנסילבניה: מרכז מחקר וניתוח מדיניות השכלה גבוהה בארה"ב. יחד עם עבודתו האקדמית, המוסד נותן חסות למספר פרויקטים ופרסומים שמקדמים את הרפורמהבאונ', מפיצים ממצאים ומעשירים את
הדיאלוג הלאומי על החידושים בתחום. דוגמה למחקרים: הטקסונומיה של מבנה השוק בהשכלה גבוהה, עלות ההשכלה הגבוהה בלימודי הסמכה, שיתופי פעולה בין אוני', שולחן-עגול, איכות ההוראה במדיניות החינוכית ועוד.

http://www.tc.columbia.edu/%7Eiee/ccrc/about.htm
מרכז מחקר באונ' קולומביה שמטרתו לקדם מחקרים (ולהוציאם אל הפועל) על סוגיות חשובות המשפיעות על פיתוח, גדילה, ותפקידים משתנים בקולג'ים בארה"ב. בנוסף, הארגון שואף לחזק את המעמד המחקרי, למשוף אנשי אקדמיה, לבצע דיונים
בסוגיות שנויות במחלוקת ולהפיץ מחקר קיים. המחקר נוגע ב: האופי המשתנה של ייעוץ והדרכה, השכלה מרחוק, עליית מתחרים חדשים, הקשר בין בתי"ס תיכוניים ומוסדות השכלה גבוהה, משימות ותפקידי מוסדות השכלה ציבוריים ועוד.

http://cleo.murdoch.edu.au
מומלץ! זהו פורום מקצועי (קובץ מחקרים ומאמרים) של מרצים ופרופסורים ממחלקות שונות באוניברסיטת מורדוך במגוון נושאים: הרחבת אופקים בלימוד והוראה אוניברסיטאית, איך ייראה עתידו של התואר השלישי, לימוד תוך נקיטה באמצעי משמעת, הוראה בזמנים משתנים ועוד. ניתן גם לבצע חיפוש לפי מילות מפתח.

http://www.learner.org/edtech/rscheval/rightquestion.html
מה המחקר עומר לנו על טכנולוגיה ועל השכלה גבוהה והשילוב ביניהם? נכתב ע"י סטפן אהרמן מהאיגוד האמריקאי להשכלה גבוהה.

http://www.wmich.edu/teachlearn
מחקרים מאוניברסיטת מישיגן במרכז לימוד והוראה בו אנשי פקולטה יכולים להיעזר במידע שיעזור להם בתפקידם. נושאי המחקרים: הבנת צרכי הסטודנטים- בי חירום רפואיים, סטודנטיםכולל מאמרים על עירנות לנכויות וליקויי למידה, מ
מחו"ל; טכנולוגיה חינוכית- כולל מאמר על פיתוח קורסים on-line ושימוש במחשב בקורסים; שיפור למידה- כולל ספרות על הערכה, הנחיות על כיתות גדולות, כישורי למידה אצל סטודנטים ועל הרצאות מרהיבות אינטלקטואלית.

http://arnold.snybuf.edu
שירות חינם בשיתוף עם קולג' בופאלו ואוניברסיטת ניו-יורק לאנשים שרוצים להירשם ולחפש שותפים לחליפין, לעבודה בשיתוף פעולה ולמחקר ולחיפוש מקומות עבודה מארגונים אחרים. "ארנולד" הוא בסיס נתונים on-line רשת מידע אקדמי
שמטרתו לעזור לפקולטות וצוותי השכלה גבוהה לזהות שותפים אקדמיים פוטנציאליים והזדמנויות תעסוקתיות.

הערכה

www.ipv.pt/millenium/wende11.htm
זהו מאמר על אבטחת איכות בהשכלה גבוהה מאוניברסיטת Twente שבהולנד. זהו דיון על הפיכת ההשכלה הגבוהה לבינלאומית מה שקשור ישירות למטרה לשפר את איכות ההשכלה הגבוהה.

http://www.wcer.wisc.edu/cl1/flag/cat/catframe.asp
Classroom assessmnet techniques -CATs טכניקות שנכתבו ע"י מרצים שהשתמשו בטכניקה ונבחנה מידת הדיוק והעקביות שלהם עם סטנדרטים קיימים להערכה. מיועד להערכת קורסים באוניברסיטאות וקולג'ים בתחומי מדעים,
מתמטיקה, הנדסה וטכנולוגיה.

http://www.psu.edu/idp_celCATs.html/
מרכז מצויינות להוראה של אוניברסיטת PennState המכיל דוגמאות של CATs ודוגמאות של פרופסורים שהשתמשו בטכניקות בפסיכולוגיה, שפה אנגלית וביולוגיה. באתר הסבר על הצורך בערכת צורת הלימוד ועד כמה הסטודנטים יודעים בסוף את מה שרצית ללמד. יש המלצות כלליות על השימוש בטכניקות הערכה, סקירה של הטכניקות ודוגמאות.

http://www.utc.edu/Teaching-Resource-Center/assessment.html#techniques
טכניקות להערכת סטודנטים מאוניברסיטת טנסי בקורסים שמשלבים ידע ומיומנויות (הערכת ידע מוקדם, זכרון והבנה, הערכת מיומנויות בניתוח ובחשיבה ביקורתית, , ערכים ומודעות עצמיתהערכת מיומנויות פתרון בעיות); טכניקות להערכת עמדו של הלומד ; טכניקות להערכת תגובות הלומד להוראה (טכניקות להערכת תגובות: הערכת תגובותיו למרצים ולהוראה); הכנת שאלות למבחנים.

http://ss.uno.edu/ss/teachdevel/Asses/AssemTech.html
טכניקות הערכת הכיתה מאוניברסיטת ניו אורלינס. כך תדעו כמה טוב הסטודנטים לומדים, וכמה אפקטיבי המרצים מלמדים."גישת הערכת הכיתה" נועדה לעזור למורים לגלות מה הסטודנטים למדים מהכיתה וכמה טוב הם לומדים זאת. הגישה מבוססת על 7 הנחות בסיסיות וטכניקות המודגמות ב: http://ss.uno.edu/ss/teachdevel/Asses/CatEx.html

קישור לדוגמא לקובץ PDF

אתם כאן: Home מאמרים וקישורים