מהן הטעויות שיובילו אותך להצטיינות בהוראה?

גישה חדשנית ללמידה מטעויות

משך הסדנה: יום אחד

מועדי הסדנה:  ראו בלוח מועדי הסדנאות 

מרצה: ד"ר יוסי בר, ראש היחידה לקידום ההוראה.

 

השגיאות והטעויות מחוללות רגשות של תסכול, בושה, אכזבה ולעתים אף פוגעות בדימוי החיובי ובתחושת ההישג של הסטודנטים, בעיקר כשהן נחשפות באולם ההרצאות. תלמידי דור ה-Y רכשו ניסיון עשיר במשחקי מחשב המבוססים על ניסוי וטעייה. הם מנסים, נכשלים ומנסים שנית עד שהם לומדים מהי הדרך לפיצוח המשימה. אם כך, מדוע כשהם מגיעים לכיתה הם חוששים ונרתעים מטעויות?

הטעויות והשגיאות של סטודנטים בכיתה מעלות שאלות מאתגרות נוספות, למשל: למה סטודנטים טועים גם כאשר המרצה מסביר היטב את נושאי הלימוד? כיצד על המרצה להגיב לטעויות במהלך דיון בכיתה? האם להגיב לכל טעות? כיצד להתמודד עם טעויות בתרגילים ובמבחנים? האם כדאי להימנע מדיון בטעויות כדי לא להעצים את תחושת הכישלון והתסכול? האם דיון בטעויות יוצר אקלים לימודי הפוגע ביעילות הלמידה? כיצד לגרום לסטודנטים לחשוב מחדש על טעויות? והשאלה המרתקת ביותר היא האם המבחן הסופי בסמסטר הוא אכן מבחן סופי? כלומר, האם ניתן להמשיך את תהליך הלמידה לאחר הבחינה?

לשמחתנו, ישנן דרכים חדשות המחזקות את הגישה של הכרה בטעויות והפיכתן לחלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים בקורס. הגישה החדשה פותחת אפיקים יעילים ביותר להתמודדות עם טעויות בתהליך הלמידה ומשלבת את הלמידה מטעויות כחלק מובנה ומתוכנן בסילבוס.

בסדנה נעסוק בתכנית מקיפה ויסודית להתמודדות עם טעויות באופן היעיל והנכון ביותר, הן במישור הרגשי והן במישור הקוגניטיבי. בדרך זו הטעויות תשמשנה מנוף להבנה מעמיקה של הנושא הלימודי ולשיפור ההישגים.

 

מבין נושאי הלימוד:

  1. מהו הסגנון האישי שלי כמרצה וכלומד בהתמודדות עם טעויות?
  2. מדוע התפיסה הישנה של למידה מטעויות אינה מתאימה ללומד החדש?
  3. התפיסה החדשה – "בשבח הטאות"
  4. טעויות כמנוף ללמידה יעילה
  5. מודלים ללמידה מטעויות
  6. פיתוח יכולת למידה מטעויות
  7. יצירת אקלים למידה בטוח בסביבה של טעויות
  8. האם ראוי לשלב טעויות יזומות במהלך השיעורים?
  9. כיצד להתמודד עם טעויות של סטודנטים בשיעור?
  10. האם למידה מטעויות מתאימה לכל לומד?

המרצים לומדים:

  • ליצור סביבה תומכת למקרים של טעויות
  • להתייחס לטעויות במישור הרגשי והקוגניטיבי
  • לשלב טעויות בשיעורים כחלק מתכנית הלימודים בקורס

 

סגירת תפריט